Law, Rights and Comics

A Pedagogical Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61243/calamo.20.380

Keywords:

Education, Legal education, Humanities, Art, Culture, Mass media

Abstract

This article defends the relationship between Law and artistic expressions, in particular between Law and comics. First, it explains what a comic is by examining its cultural and artistic nature and it establishes how comics are mass media outlets. Several of the qualities of comics are also pointed out and how these contribute to building bridges between art and science. It is stated that the comic is an excellent tool for educating in Law and rights, and several educational techniques that incorporate the comic in the classroom and strengthen the pedagogical explanation of legal content are briefly described. Finally, a practical example is developed in which comics and Law rely on each other to analyze a complex concept: ethnocide from a criminal perspective.

Author Biography

Danilo Caicedo Tapia, Universidad Carlos III de Madrid

Professor of the Law Area at the Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador, and professor at several undergraduate and graduate universities. He is a lawyer from the Pontifical Catholic University of Ecuador, a master's degree in Constitutional Law from the Simón Bolívar Andean University, a master's degree in Human Rights and a doctor in Advanced Studies in Human Rights from the Carlos III University of Madrid, Spain. He has worked for the Ministry of Justice and Human Rights, the State Attorney General's Office, the Institute of Higher National Studies and the Constitutional Court of Ecuador; and was national director of the School of the Judicial Function.

References

Altarriba, Antonio, y Kim. 2009. El arte de volar. Alicante: Ponent Mon.

Arnheim, Rudolf. 1986 (1969). El pensamiento visual. Barcelona: Paidós.

Ávila Santamaría, Ramiro. 2019. La utopía del oprimido. México: Akal.

Bourriaud, Nicolas. 2008. Estética relacional, 2.ª ed. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Bloom, Harold. 1998. “Elegía al canon”. En El canon literario, coordinado por Enric Sullá. Madrid: Arco-Libros. 191-218.

Caicedo Tapia, Danilo. 2022. Educación y derechos: Una propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje desde el cómic. Tesis de Doctorado en Estudios Avanzados en Derechos Humanos, por la Universidad Carlos III de Madrid. Acceso el 1 de septiembre de 2023. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/34291

Caicedo Tapia, Danilo. 2019. “Cómics, memoria y procesos masivos de violación de derechos. Una breve visita a Iberoamérica”. Foro: Revista de Derecho 31, 23-53. Acceso el 12 de diciembre de 2023. DOI: https://doi.org/10.32719/26312484.2019.31.2 DOI: https://doi.org/10.32719/26312484.2019.31.2

Caicedo Tapia, Danilo. 2018. “El cómic: Arte y medio de comunicación de masas al servicio de la educación en derechos humanos”. En: Las dimensiones culturales del derecho: Homenaje al Doctor Ernesto Albán Gómez, compilado por Ramiro Ávila Santamaría, 67-80. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador.

Campbell, Joseph. 1972 (1949). El héroe de las mil caras. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Clastres. Pierre. 1996. Investigaciones en Antropología Política. Barcelona: Gedisa.

Cossi, Paolo. 2009 (2007). Medz Yeghern: La gran catástrofe. Rasquera: Ponent Mon.

Cossío, Jesús. 2010. Barbarie. Lima: Contracultura.

Darowski, Joseph J. 2014. X-Men and the Mutant Metaphor: Race and Gender in the Comic Books.

Lanham: Rowman & Littlefield. Delisle, Guy. 2012. Crónicas de Jerusalén, 3.ª ed. Bilbao: Astiberri.

Del Rio García (Rius), Eduardo. 2015. ¿Cuándo se empezó a xoder Méjico? Ciudad de México: Grijalbo.

DiPaolo, Marc. 2011. War, Politics and Superheroes. California: McFarland.

Duncan, Randy y Matthew J. Smith. 2013. The Power of Comics: History, Form and Culture. Nueva York: Bloomsbury.

Eco, Umberto. 2011 (1965). Apocalípticos e integrados, 3.ª ed. Barcelona: Liberdúplex.

Fernández Gil, María Jesús, y Miguel Ángel Ramiro Avilés. 2014. “Derechos humanos y cómic: Un matrimonio est-éticamente bien avenido”. Revista Derecho del Estado 32. 243-280. Acceso el 12 de diciembre de 2023. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/derest/article/view/3823

Gaiman, Neil. La vista desde las últimas filas. Traducido por Richard Dadd. Barcelona: Malpaso, 2016.

Gardner, Howard. 2001 (1993), Estructuras de la mente: Las teorías de las inteligencias múltiples, 6.ª ed. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Giddens, Thomas, ed. 2015. Graphic Justice: Intersections of Comics and Law. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315765754

Giménez, Carlos. 2011 (1977). Barrio. Barcelona: Debolsillo.

Giroux, Henry. 1992. “Literacy, Pedagogy, and the Politics of Difference”. College Literature 19, n.º 1.

Goleman, Daniel. 1996. La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. Buenos Aires: Javier Vergara.

Gubern Román. 1996. Del bisonte a la realidad virtual. Barcelona: Anagrama.

Kelsen, Hans. 2018 (1905). La Teoría del Estado de Dante Alighieri. Oviedo: KRK.

Lewis, John, Andrew Aydin y Nate Powell. [2013-2016] 2018. March [Integral]. Barcelona: Norma.

Marí, E. Enrique. 1998. “Derecho y Literatura: algo de lo que sí se puede hablar pero en voz baja”. Doxa: Cuadernos de Filosofía del Derecho 21, vol. II: 251-287. Acceso el 12 de diciembre de 2023. https://www.cervantesvirtual.com/obra/derecho-y-literatura-algo-de-lo-que-s-se-puede-hablar-pero-en-voz-baja-0/ DOI: https://doi.org/10.14198/DOXA1998.21.2.20

McCloud, Scott. 2009 (1993). Entender el cómic: El arte invisible. Bilbao: Astiberri.

Morris, Tom y Morris, Matt, ed. 2005. Superheroes and Philosophy. Illinois: Open Court.

Nakazawa, Keiji. 2004 (1973-1974). Barefoot Gen, Vol. 1: A Cartoon Story of Hiroshima. San Francisco: Last Gasp.

Norris, Maria. 2015. “Comics and human rights: A change is gonna come: Women in the superhero genre”. Talking comic books, Acceso el 12 de diciembre de 2023. https://blogs.lse.ac.uk/humanrights/2015/02/02/comics-and-human-rights-a-change-is-gonna-come-women-in-the-superhero-genre/

Nussbaum, Martha. 1997. Justicia poética. Barcelona: Andrés Bello.

Oesterheld, Héctor Germán, y Francisco Solano López. [1957] 2013. El Eternauta I. Barcelona: RM.

Posner, Richard. 2009. Law and literature. Harvard University Press.

Ramiro Avilés, Miguel Ángel. 2014. “Utopías del siglo XXI: Un modelo de sociedad ideal”. Crítica 991-992: 89-93.

Rivaya, Benjamín y Pablo De Cima. 2004. Derecho y Cine en 100 películas: Una guía básica. Valencia: Tirant lo Blanch.

Rodríguez Diéguez, José Luis. 1991 (1988). El cómic y su utilización didáctica: Los tebeos en la enseñanza, 2.ª ed. Barcelona: Gustavo Gili.

Sacco, Joe. 2021. Un tributo a la tierra. Barcelona: Reservoir Books.

Satrapi, Marjane. 2013 (2000-2003). Persépolis, 2.ª ed. Barcelona: Norma.

Spiegelman, Art. 2012 (1980-1991). Maus, 11.ª ed. Barcelona: Reservoir Books.

Sousanis, Nick. 2015. Unflattening. Massachusetts: Harvard University Press.

Wayne Eisner, Elliot. 2004 (2002). El arte y la creación de la mente. Barcelona: Paidós.

Vogler Christopher. 2002 (1998). El viaje del escritor. Barcelona: Robinbook.

Normativa y jurisprudencia

Estatuto de Roma de la Corte Penal Internacional. Adoptado por la Conferencia de Plenipotenciarios el 17 de julio de 1998. UN-Dok. A/Conf 183/9.

Código Orgánico Integral Penal. Registro Oficial 180, Suplemento, 10-II-2014.

Informe de la Relatora Especial sobre el derecho a la educación, Sra. Koumbou Boly Barry, presentado de conformidad con lo dispuesto en las resoluciones del Consejo de Derechos Humanos. https://undocs.org/es/A/HRC/47/32

Published

2024-02-01

How to Cite

Caicedo Tapia, D. (2024). Law, Rights and Comics: A Pedagogical Approach. Cálamo, Journal of Legal Studies, (20), 70–84. https://doi.org/10.61243/calamo.20.380